Pagina's

donderdag 8 januari 2015

Gezonde chocolade-kick

Na een hele drukke periode is er eindelijk weer wat tijd om aan mijn blogje te werken en wat geeft een betere start aan een productieve dag dan een goed ontbijt? 

Ik had niet veel meer in huis (lees: geen melk, beleg, toast,...) dus besloot gezonde cakejes te bakken die ik zonder schuldgevoel kon verorberen ipv van mijn gewone ontbijt. De hoeveelheden zijn gebaseerd op een verhouding van een 4/4e cake, maar ik heb de ingrediënten vervangen om er een gezondere variant van te maken. Lees snel verder voor het recept !

Ingrediënten (30 kleine cakejes) :
  • 2 eieren
  • 75 ml agavesiroop
  • 50 gr kokosvet
  • 25 gr havermout
  • 25 gr zelfrijzende bloem
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • gebroken lijnzaad
  • pure cacaopoeder (dus geen chocomelk-poeder!)

Bereidingswijze :

  1. Begin met de oven voor te verwarmen op 180°C hetelucht.
  2. Kluts de eitjes en meng er de agavesiroop onder.
  3. Smelt het kokosvet in de microgolfoven, 2 minuutjes op 600 Watt
  4. Meng het kokosvet onder de eitjes
  5. Maal/hak/blend de havermout fijn tot poeder. Ik doe dat in de turbomax van Tupperware en krijg de havermout zo fijn dat het wel bloem lijkt.
  6. Voeg dit samen met de bloem en het bakpoeder toe aan het mengsel en meng alles goed onder.
  7. Doordat je geen zoetstof in een vaste vorm maar siroop gebruikt is je beslag nu eigenlijk te lopend. los dit op door er nu het gebroken lijnzaad bij te doen tot je de structuur van een cake-beslag bekomt.
  8. Voeg de pure cacaopoeder toe naar smaak. Let op, dit is een hele intense smaak dus proef zeker eens tussendoor want dit is niet te vergelijken met chocomelk-poeder.
  9. Je deeg is nu klaar. verdeel het over de vormpjes en bak in ongeveer 10 min af in een voorverwarmde oven op 180°C.
  10. Prik er af en toe eens in met een vork. Als er niets aan je vork blijft kleven zijn ze klaar en mogen ze uit de oven.
  11. Laat ze afkoelen op een rooster en geniet !
Smakelijk !


TIPS :

  • Omdat je minder zelfrijzende bloem dan normaal gebruikt en havermout nogal zwaar is is het belangrijk om er een eetlepel bakpoeder aan toe te voegen, anders krijg je een baksteen ipv een luchtig cakeje.
  • Ik heb gewone havermout in huis omdat ik dit vaak als ontbijt eet en maal het dan zelf fijn wanneer ik het in een beslag doe. Maar ik denk dat je het ook al in een soort bloemvorm kan kopen.
  • Je kan het lijnzaad en de cacaopoeder ook weglaten en vervangen door gemalen noten en kleine stukjes gedroogde abrikoos of rozijntjes. Dan krijg je al een heel ander resultaat :)
  • Ik haal mijn agavesiroop steeds in de bio-winkel, daar hebben ze grote potten wat handig is als je er mee kookt, anders is het te snel op. In de A.D. Delhaize kan je ze in kleine tubes zoals de honing vinden, wat makkelijker is als je het minder gebruikt om te bakken maar eerder voor je thee/koffie wil gebruiken. Je kan ze daar vinden bij de andere zoetstoffen zoals stevia etc.
  • Ik heb de mijne gebakken in de Multiflexvorm mini-tartelette van Tupperware. Ik hou van dit formaat omdat ze makkelijk te portioneren zijn en minder gekruimel geven tov een cupcake-formaat. Deze vormen dienen ook niet ingevet te worden. Maar natuurlijk kan je ze ook in cupcake-vormpjes of in een grote bakvorm maken. Als je een grotere vorm neemt duurt het natuurlijk ook wat langer om ze af te bakken.
  • Bak er meteen genoeg en vries enkele porties in. Als je ze afzonderlijk laat bevriezen (lees : op een schaal zonder elkaar te raken) kunnen ze daarna samen in een potje zonder dat ze aan elkaar vriezen. Haal voor het slapen gaan de juiste hoeveelheid uit de vriezer, dan zijn ze de volgende ochtend ontdooid en klaar om opgegeten te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten