Pagina's

zondag 19 januari 2014

Kaas en thee


Een gezellige avond met een mooi gevulde schotel vol kazen, nootjes en fruit en natuurlijk.... wijn. Kaas- en wijnavonden kennen we allemaal, daarom wil ik jullie graag een nieuw concept voorstellen. Je kon het al in de hoofding lezen, vandaag vertel ik jullie wat meer over de combinatie kaas en thee.


Ik ben naar een persevenement geweest waar ik heel wat uitleg heb gekregen over deze twee producten. Thee kennen we allemaal, kaas ook. Maar de combinatie vond ik niet zo vanzelfsprekend. Daarom vertrok ik vol verwachtingen naar deze persvoorstelling. Spannend !

Mijn verwachtingen werden meer dan vervuld. Ik werd ondergedompeld in een wereld van geuren en smaken onder begeleiding van theesommelier Tine Heylen van Noen en kaasmeester Edgar Vellinga.

Ik ontdekte hier een harmonie van smaken. De warmte van de thee doet de kaas zachtjes smelten waardoor de smaken veel meer tot zijn recht komen. Bij zachte kazen brengt een sterkere thee wat meer pit, bij scherpe kazen zorgt een zachte thee dan weer voor een mooie balans.

Tine Heylen van Noen vertelde ons dat groene thee het romige van kazen kan doorbreken. hierdoor lost de kaas als het ware op. Dit is niet te veralgemenen voor alle kazen want er bestaat een zeer breed smakenpalet bij kaas, net zoals bij thee. Het evenwicht is belangrijk. De thee mag de kaas niet overheersen en omgekeerd.


Het is zeer belangrijk dat de thee op de juiste temperatuur wordt gezet. Op elke thee-verpakking staat een richtlijn qua temperatuur en het is belangrijk dat deze opgevolgd worden voor een ultieme smaak-beleving. Ook de kwaliteit van het water, de hoeveelheid losse thee en de infusietijd spelen een belangrijke rol.



Edgar Vellinga vertelde ons meer over de enige echte Noord-Hollandse Gouda met het rode zegel. Dit is in 1976 erkend door Europa als AOC. Ze is gekenmerkt door een volle en romige smaak. Het produceren van deze kaas rust op 4 peilers nl : de Noord-Hollandse voedingsbodem. Deze staat bekend om zijn ziltheid die terug te vinden is in de smaak van de kaas. Ook het vakmanschap, de geschiedenis en de unieke bezegeling zijn niet weg te denken.



Na het luisteren was het tijd om te proeven. Tine Heylen en Noord-Hollandse Gouda zorgden voor een heleboel inspiratie. Het degusteren van de kazen in combinatie met de thee was verrassend. De thee in combinatie met de gerechten waar de kaas in verwerkt was liet alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

Tijdens het degusteren werd eigenlijk heel duidelijk dat deze combinatie op elk ogenblik van de dag een lekkere combinatie kan zijn. Dit kan gaan van ontbijt naar snack, of van een gezonde lunch tot een gezellige kaas- en theeavond.



De Pasta pesto met basilicum was heerlijk, maar liet die typische olie-achtige smaak achter in mijn mond. Ik was verheugd te proeven dat de thee genaamd Yellow Gold van Noen dit gevoel helemaal kon wegnemen. Deze thee heeft een aroma van Osmantusbloemen en geeft een licht getoast aroma met een florale smaak.




Ook bagels zijn weer helemaal in en wij kregen en versie met oude kaas van Noord-Hollandse Gouda, peer en ahornsiroop. Deze werd gecombineerd met een Castleton Moonlight Darjeeling. Deze thee is honingzoet, maar heeft een verrassend verfrissende afdronk.






Daarna volgde er notenboord met belegen kaas van Noord-Hollandse Gouda met gedroogde abrikozen en honing, die perfect samenging met de aroma's van lychee, orchidee en honing in de thee Honey Orchid.


Verder waren er nog wafeltjes van de Noord-Hollandse jonge kaas met een salsa van tomaat in combinatie met de Superior Bai Ling Gong Fu van Noen. Een hele mond vol voor een thee met complexe smaken van gedroogd fruit en karamel.




Ten slotte was er nog een heerlijke zoete kaastaart met jonge Noord-Hollandse Gouda. Persoonlijk mijn favoriet. Bij de kaastaart hoorde een biologische darjeeling, namelijk de Earl Grey met het typerende citrus-aroma.




Ik ben heel blij dat ik op dit persevenement aanwezig mocht zijn. Ik heb hier zeer veel opgestoken en heerlijke smaakcombinaties mogen ontdekken. Daarom gaat mijn dank naar Theesommelier Tine Heylen en Kaasmeester Edgar Vellinga.

Natuurlijk wil ik jullie ook van deze heerlijke smaken laten genieten, daarom zullen de eerstkomende artikels gewijd zijn aan de recepten hierboven besproken. Ik hoop op deze manier deze heerlijke ervaring tot bij jullie te mogen brengen.


1 opmerking:

  1. hoi, lijkt inderdaad wel origineel en een andere manier van een gezellig avondje. Nu een plan en boodschappenlijstje maken zodat we eens kunnen proefdraaien.

    BeantwoordenVerwijderen