Pagina's

zondag 30 december 2012

Mayonaise met de staafmixer




Dit recept is echt zalig ! De mayonaise in in no time klaar, ik denk dat ik er misschien een kleine  5 minuten over doe. Hij is bij mij nog nooit mislukt ! Wij kopen nooit meer mayonaise :)






Ingrediënten :

  • 1 volledig ei
  • 1 eierdooier
  • 2 koffielepels mosterd
  • 1 koffielepel azijn
  • peper en zout
  • 300 ml maisolie

Bereidingswijze :

  1. Doe de eierdooier, het volledige ei, de mosterd en de azijn in maatbeker.
  2. Kruid goed met peper en zout.
  3. Dit mengsel komt op ongeveer 100 ml.
  4. Voeg hierbij 300 ml olie (dus tot op het streepje van 400ml)
  5. Zet de staafmixer in het mengsel op de bodem van de maatbeker.
  6. Zet de staafmixer aan op de laagste stand, maar houd hem nog even op de bodem.
  7. Als je ziet dat het mengsel begint te binden hef je hem heel traag en voorzichtig op.
  8. Ga traag hoger en hoger tot je bovenaan aan het oppervlak van de mayonaise bent.
  9. Je hebt nu een vrij vloeiende mayonaise.
  10. Als je de mayonaise graag wat vaster hebt ga je nu nog enkele keren traag op en neer.
  11. Even proeven, eventueel bijkruiden en klaar !
Smakelijk !

TIPS :
  • Gebruik een hoge smalle maatbeker, dat voorkomt spetters in de keuken.
  • Mijn ingrediënten zijn nooit op dezelfde temperatuur (eieren uit de koelkast en olie uit de keukenkast) en toch slaagt mijn mayonaise altijd.
  • Gebruik eens een ander merk mosterd of eens wat meer mosterd voor een afwisseling van smaak. Ik gebruik in mijn mayonaise altijd Tierentijnse mosterd. Dit is een vrij straffe mosterd, die op ambachtelijke wijze wordt gemaakt in Gent. Je kan hem kopen in een klein winkeltje vlak bij de Vrijdagsmarkt.
  • Doe hem in een goed aflsuitende pot, zo kan je hem makkelijk een paar dagen bewaren in de koelkast. Bij ons krijgt hij nooit de kans om slecht te worden :p
  • Wissel af in het soort olie dat je gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld eens olijfolie voor een gezonder alternatief en een heel andere smaak.
  • Doordat je hem zelf maakt weet je heel goed wat er in zit. Geen kleurstoffen, bewaarstoffen, verdikkingsmiddelen,... En geen suiker ! In bijna elke gekochte mayonaise zit suiker. Voor mij is het een heel groot voordeel om mijn mayonaise zelf te maken, zo beperk ik mijn allergische aanvallen :)

 PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert en hier gewoon je naam invult. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen. 



1 opmerking: