Pagina's

woensdag 8 augustus 2012

Euromarkt



Afgelopen weekend was het Euromarkt in Sint-Niklaas ! In totaal waren er zo'n 180 kramen, afkomstig uit alle 27 Europese lidstaten.Daar moest ik natuurlijk een kijkje gaan nemen !




Er waren ter plaatse gebakken kokoskoekjes, Britse slowcooking gerechten (dat er overigens héérlijk uitzag en heel erg lekker rook !!), Italiaanse en Spaanse olijfolie en natuurlijk ook een heleboel olijven ! Ook Nederlandse aardbeien, Vers gesmeerde stroopwafels, Italiaans houtwerk, Finse kaboutertjes,... Zoals je wel kan lezen echt wel de moeite waard !


Ikzelf voel me persoonlijk het meeste aangesproken door de Italiaanse keuken. Dat hebben jullie vast al opgemerkt omdat er zoveel pasta-recepten verschijnen :) Ik merkte bij thuiskomst dat er dan ook voornamelijk foto's getrokken zijn van Italiaanse kramen. Maar er was dus nog vele meer ! Hierboven zie je olijfolie en balsamicoazijn, hiernaast Italiaanse Koekjes. Zoveel variëteit !


Hier zijn Italiaanse broden te zien. Er waren er met zongedroogde tomaatjes ingebakken, met olijven, gewone broden zonder speciale vulling, ciabattabrood, ... Zoals jullie kunnen zien waren de broden héél groot. Ze werden dan ook niet vaak per brood verkocht, maar er werden stukken afgesneden. Je kon dan zelf aangeven hoe groot je jouw stuk ongeveer wou.






Er waren ook heel wat kramen met Parmezaanse kaas. En wat  was die lekker ! Je proefde echt het verschil met de kaas uit de supermarkt. Die valt gewoon niet te vergelijken ! Al denk ik dat sommigen de kaas uit onze supermarkten zouden verkiezen omdat die allemaal nog een vrij milde smaak hadden. De kaas op de markt hadden allemaal een heel uitgesproken smaak. Ik ben in ieder geval overtuigd ! Wat een smaaksensatie zeg.

Zoals je kan zien was alles ook héél erg vers. Er werden veel dingen ter plekke afgebakken, gesneden, verwerkt,... Zoals de Italiaanse dame op deze foto. Ze stond de hele dag heerlijke Ham af te snijden. Het lijkt me een vermoeiend werkje. Ik vind dat je het verschil enorm proeft tussen een stukje ham dat op voorhand afgesneden werd, of ham die ter plekke wordt gesneden. 
Wij hebben thuis altijd een Spaanse ham in de keuken gehad. Die hing in een hoekje aan het plafond en kon daar goed drogen. Als we dan zin hadden in een stukje ham moesten we op een stoel gaan staan en de ham van het haakje halen. Met een heel scherp mes sneden we dan het stukje af dat we wouden :)
 Zo, nu weten jullie wat meer over de euromarkt. Hopelijk zijn jullie geweest of heb ik jullie kunnen warm maken voor de volgende editie. Ik heb er in ieder geval van genoten :) Indien jullie er niet geraakt zijn hoop ik dat je hebt genoten van de mooie foto's in dit artikel, die kleine zus merel voor jullie heeft genomen !
 
PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert en hier gewoon je naam invult. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten