Pagina's

zaterdag 18 augustus 2012

Brie op de BBQ


Heerlijk als dessert ! Eens iets helemaal anders dan de klassieke banaan met rum of chocolade. Het was een experiment en het was geslaagd ! Zal ik jullie vertellen hoe dat kwam en wat ik met de brie gedaan heb?



Ik had op de ene dag een gourmet en de volgende dag een barbecue. Omdat er een aantal vegetariërs zouden zijn bij de gourmet had ik veel groentjes, brood en een 5-tal kazen voorzien, zodat zij konden racletten. Maar blijkbaar had ik veel te veel brie gekocht. Toen ik de dag erna de barbecue stond voor te bereiden kwam ik de brie tegen, wat een zonde om die gewoon te laten liggen.

Ik bedacht dat gesmolten brie echt wel lekker is, en dat we die brie misschien wel konden smelten op dezelfde wijze dat we onze aardappelen in de schil opwarmen (met vers gemaakte lookboter, ook heerlijk!). Maar alleen brie is maar alleen brie en mits ik graag experimenteer hebben we het er maar op gewaagd van er eens iets mee te doen. 

Het leek me leuk om het als dessert te gebruiken, dus wou ik het een beetje zoet hebben. Maar ik wou er tevens ook wat pit in, om het extra verrassend te maken. Daarom heb ik besloten om honing en pilli pilli te gebruiken.

Zo ging ik te werk : Ik scheurde voor iedereen een vrij groot vel aluminiumpapier en legde op elk vel een blokje brie. Hierop een lepeltje honing en een beetje pilli pilli. Daarna heb ik hermetisch gesloten door de hoeken te nemen en deze samen te brengen. Zorg ervoor dat het echt goed toe is !



Tegen het einde van de barbecue, als de kooltjes wat minder heet waren heb ik de pakketjes tussen de hete kolen gezet. Na een minuutje of tien was de kaas gesmolten en konden ze eruit. Het was het makkelijkste om de pakketjes in kleine potjes te zetten en dan pas open te vouwen. Zo liepen we minder kans dat de kaas uit de pakketjes liepen. We hadden volkoren stokbrood afgebakken en in in stukjes gebroken. Dat gebruikten we om in de brie te doppen. Zalig !!

Dit is zeker voor herhaling vatbaar !!!

PS : Je kan een reactie achterlaten op dit artikel door hier onderaan op reacties te klikken. Registreren is niet nodig wanneer je de optie Naam/URL selecteert en hier gewoon je naam invult. klik daarna op 'publiceer' om het te plaatsen.
   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten